Monday, April 19, 2010

pemergian....

tetiba ja sejak menjak ni kerinduan aku makin ketara bila aku terasa sungguh rindu pada seseorang....arwah tok aku..sedih lak bila dikenang walau aku tau kita yang hidup ni kenalaa senantiasa mendoakan mereka disana..terkilan rasanya bila mna aku tak dapat pulang kekedah masa tu...1mei2009...malam tu memang aku tak bleh nak tdo..tapi aku tataw nape..rasa macam tak sedap hati jaa...aku cuba ulangkaji SAD system analysis design ngn stat math..ntah memang tak bleh nk fokus...aku cuma leh wat kira2 math jaa...then kol 1.30 pagi, abg aku kol tanya khabar n asal adik dia neh tak tido2 g time neh...(memang rasa semacam sungguh...tapi epy laa coz de gak yang kol saat aku tak sedap hati..) then dalam pukul 2.10 pagi..aku terima skali lagi panggilan...panggilan yang disertai esan tangis...sedu....dan ianya memang membuatkan aku sendiri kaku..kaku tanpa kata dan klakuan aku pun kaku..setelah sejam berlalu barulaa aku sedar yang aku telah kehilangan orang yang aku sayang...tok aku... =(....time tu juga aku mcm tataw nak buat apa....ntah..macam terbantut je dan pgerakan aku pun tbatas...aku cuba kol mak cik aku....then aku try book flight untuk pg tu....alahai...semuanya SOLD OUT...lepas je aku solat subuh aku macam blur lagi..aku siapkan sarapan untuk dak2 umah..nasik goreng n minuman..then aku duduk je...ntah naper...kebetulan housmate aku ni bangun n tkejut bila aku sampaikan berita tu...dia suh aku siap2...ktorang g stesen bas...tapii...bas pun tiket sold out...macam blur + sedih...terimbau kembali saat aku pulang kekampung sebelum ni...memang arwah berkelakuan pelik jaa...asyik pandang aku n senyum jaa....


aku: awat tok dok tengok2 akak ni...?? malulaa akak camni..(seloroh aku)


arwah: senyum jaa sambil pegang kain...(pandang ja cucu dia ni..)


tak sangka tu laa kali terakhir aku bgurau senda , gelak tawa ngan arwah...saat aku betul2 rasa nak sangat2 balik kampung ...tulaa pertemuan terakhir aku...apapun aku doakan arwah tenang di sna...

sekali lagi aku terkejut...buat kali kedua pada hari yang sama...tatkala mendapat berita kematian salah sorang sepupu aku ni pelajar uitm shah alam...xcident naik kereta di klang...(tak terucap langsung pkataan dari bibir aku masa tu...hanya air mata yang jatuh...macam baru ja semalam aku bersembang gurau2 ngan arwah...ntahlaa masa sama hari sama aku kehilangan dua insan yang berada dalam hidup aku ni...so sad....until now...tapi kita yang masih hidup ni kena teruskan khidupan .....


Sharifah Nabila....

terasa sedih bila tdengar lagu ni...



[Ya Rasulullah...]
Kau masih tersenyum mengubat lara
Selindung derita yang kau rasa
Senyuman yang mententeramkan
Setiap insan yang kebimbangan

Hakikatnya, tak tertanggung lagi derita
Di pangkuan isterimu Humaira'
Menunggu saat ketikanya
Diangkat rohmu bertemu Yang Esa

Tangan dicelup di bejana air
Kau sapu di muka mengurangkan pedih
Beralun zikir menutur kasih
Pada umat dan akhirat

Dan tibalah waktu ajal bertemu
Penuh ketenangan jiwamu berlalu
Linangan air mata syahdu
Iringi pemergianmu

Oh sukarnya untuk umat menerima
Bahkan payah untuk Umar mempercaya
Tetapi iman merelakan jua
Bahawa manusia 'kan mati akhirnya

Tak terlafaz kata mengungkap hiba
Gerhanalah seluruh semesta
Walaupun kau telah tiada
Bersemarak cintamu selamanya

Dan tibalah waktu ajal bertemu
Penuh ketenangan jiwamu berlalu
Linangan air mata syahdu
Iringi pemergianmu

Oh sukarnya untuk umat menerima
Bahkan payah untuk Umar mempercaya
Tetapi iman merelakan jua
Bahawa manusia 'kan mati akhirnya

Ya Rasulullah
Kau tinggalkan kami warisan yang abadi
Dan bersaksilah sesungguhnya
Kami merinduimu

No comments: